Cum împăcăm diferențele dintre relatările despre înviere?

Dacă ați citit cu atenție cele patru relatări despre înviere în aceste zile, cu siguranță ați putut observa în fiecare evanghelie detalii unice și chiar, aparent, care se bat cap în cap. În Matei și Marcu apare un singur înger, în Luca și Ioan sunt doi. În Ioan pare că doar Maria Magdalena se duce singură la mormânt, dar în celelalte evanghelii mai multe femei sunt amintite.

Toate acestea par contradicții dacă nu se ține cont de faptul că fiecare autor are o intenție diferită. În Matei, Isus Hristos ne e prezentat ca Rege, în Marcu ne este prezentat ca rob, în Luca ne e prezentat ca Fiu al Omului, iar în Ioan ca Fiul lui Dumnezeu. Detaliile din episodul învierii au o punte de legătură cu întreaga evanghelie, contextul imediat.

De exemplu, Ioan e singurul care ne amintește că Petru „a văzut fâșiile de pânză pe jos”  și „ștergarul care fusese pus pe capul lui Isus” (Ioan 20:6-7). Cu siguranță că un beculeț de vreo 200W s-a aprins în mintea lui Ioan când a văzut fâșiile (despre Petru ni se spune în Luca 24:12 că a plecat mirat, nu știa ce să creadă). Nu cu multe săptămâni în urmă fuseseră martori la o scenă asemănătoare: învierea lui Lazăr. Aceleași elemente sunt amintite în Ioan 11:44 când Lazăr iese din mormânt: „mortul a ieșit cu mâinile și picioarele legate cu fâșii de pânză și cu fața înfășurată cu un ștergar” și Domnul le poruncește să-l „elibereze.” Fâșiile și ștergarul ar fi trebuit să le amintească tuturor ucenicilor de învierea prietenului Mântuitorului. Fără doar și poate a existat această legătură în mintea lui Ioan pentru că acesta amintește acest detaliu când relatează ambele învieri și în plus el este singurul care prezintă învierea lui Lazăr dintre cei patru evangheliști. Dovada puterii acestui argument e că Ioan ne spune că el a crezut după ce a văzut fâșiile și ștergarul.

Așadar, niște detalii atât de banale precum niște fâșii și un ștergar sunt un indiciu atât de clar și de puternic al învierii Domnului pe care nu le puteau înțelege decât cei care au citit întreaga evanghelie a apostolului Ioan. De aceea introducerea unui astfel de detaliu în Matei, Marcu sau Luca nu ar avea aceeași putere (Luca e singurul care amintește fâșiile, nu și ștergarul, dar e o posibilă adăugare ulterioară, versetul 12 fiind absent din manuscrisele apusene).

Bun, am înțeles de ce autorii prezintă detalii diferite, dar de ce relatările lor par să se bată cap în cap?

Evangheliile nu sunt singurele care prezintă același episod într-un mod ce pare că se bate cap în cap. Dacă ați citit cartea Fapte, ați putut observa că evanghelistul Luca prezintă de trei ori convertirea apostolului Pavel (cap. 9, 22 și 26). De fiecare dată detaliile sunt diferite, iar între prima și a doua relatare apar contradicții. În capitolul 9:7 ni se spune că au auzit o voce, dar nu au văzut pe nimeni, iar în capitolul 22:9 exact opusul: au văzut lumina, dar n-au auzit pe nimeni. Soluția e una simplă ce are în vedere și traducerea atentă a termenilor. Puteți citi pe Wiki despre contradicție și soluție pentru că nu acesta e subiectul meu acum (iertați-mi lipsa de acribie -vă recomand Wikipedia-, dar nu scriu un eseu și în plus materialul acesta e scris bine :)) sau AICI dacă vreți o sursă mai „adecvată.”

Bănuiala mea este că în literatura antică un autor nu repeta același episod în același mod în care o făcea alt autor. Ar fi fost redundant și banal. Există o repetiție a esențialului desigur (moartea, învierea, femei la mormânt, îngerii, „cursa” apostolilor, etc), dar acesta e prezentat din perspectiva fiecăruia în diferite forme.

Chiar și astăzi încercăm să evităm repetițiile în multiple moduri. Diversitatea face materialul mai plăcut de citit. Cum ar fi fost să citim patru relatări identice? Ar fi însemnat că ar fi copiat dintr-o singură sursă și nu am fi avut patru mărturii, ci doar una.

Această idee ar putea demonstra că evangheliștii (nu putem ști însă care a fost ordinea cronologică, lăsăm această discuție interminabilă pe seama altora) au știut de scrierile celorlalți. Poate tocmai de aceea Ioan este atât de diferit de evangheliile sinoptice pentru că a fost ultimul care a scris. După ce a citit primele trei evanghelii s-a gândit ce poate fi adăugat la ce au relatat colegii săi de lucrare și ce ar fi de folos credincioșilor să mai știe. E doar un gând cu care încă mă frământ și va trebui să caut mai multe dovezi în literatura greacă și poate și-n alte surse antice. Am găsit în Iliada un astfel de episod pe care trebuie să-l studiez mai atent.

Deci, cum rezolvăm contradicțiile? Pentru asta va trebui să luăm fiecare caz în parte. Eu nu vă ofer decât o „mostră”. Să luăm exemplul îngerilor. Matei și Marcu spun că este unul singur, iar acesta le vorbește femeilor. Nu era nevoie de doi ca să vorbească, cel mai probabil unul singur „did all the talking” și tocmai de-asta nu este nevoie să fie aduși în discuție doi îngeri. Aceasta ar fi o simplă soluție, dar pot fi găsite și altele.

Pentru a vedea o listă completă a contradicțiilor și a armonizărilor citiți sursa ACEASTA, iar pentru a vedea textele puse față în față verificați site-ul de AICI.

Punând cap la cap detaliile din cele patru evanghelii cam așa au decurs evenimentele:

Please note that some events are taking place simultaneously and it is difficult to decide which event to list first. There also seems to be at least 3 groups of women going to the tomb (probabil că locul de întâlnire era mormântul, e posibil ca femeile să fi dormit în diferite părți ale orașului) on Sunday morning [this is counting Mary Magdala as „one group”]. The order in which these women see Jesus is not easy to determine but this is my best guess: Mary Magdala goes to the tomb before dawn but is later joined by Mary of Clopas and Salome. Seeing the stone rolled away Mary Magdala immediately runs to find the Apostles. Mary Magdala only finds Peter and John. She tells them Jesus’ body was missing. While she is gone the other Mary and Salome go into the sepulchre and see the angel as recorded by Matthew and Mark; they run away in fear. These women returned to the city. In the meantime Joanna and her company arrive at the sepulchre and are addressed by two angels. They leave to take the Angels’ message to the Apostles where they are joined by Mary of Clopas and Salome. Peter and John begin the journey to the tomb followed by Mary Magdalene who was making her second journey to the gravesite.. It was during her second visit, after Peter and John’s departure, that Mary of Magdala sees the angels and speaks with Jesus. Receiving Mary’s news that she has seen and spoken with Jesus, Peter goes a second time to the tomb, but he only sees the linen clothes lying in the tomb [perhaps this is when Peter meets Jesus as recorded by Paul in 1 Corinthians]. Jesus appears to the disciples on the road to Emmaus, to the 10 in the Upper Room, a week later to the 11 and then Apostles meet Jesus in the Galilee.

Sursa: http://www.agapebiblestudy.com/charts/Harmony-Resurrection.htm

Voi ce soluții propuneți?

Anunțuri

Un gând despre &8222;Cum împăcăm diferențele dintre relatările despre înviere?&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s